Status

TQ coz sudi menjengah blog ni..

Aktiviti blogwalking tergendala sikit...Aktiviti blogwalking akan saya jalankan secara habis-habisan bila weeken jer..tunggu kedatangan saya tau...thanx korang...


Tuesday, July 30, 2013

Operasi kuih raya & resepi biskut makmur

Jumaat lepas Selangor kan cuti...saya balik Gombak nak tolong mak buat kuih raya...kuih makmur...senang je rupenya buat biskut  tu...yelah selama ni bila mak buat saya takde kat umah n kalu adapun tak meresap dalam jiwa n hati cara2 n resepinya ...hehehe...

Ahad ni buat kuih lagi..nanti saya update lagi....

Bahan2 nya. tepung gandum, gula halus, minyak sapi & kacang yang digoreng tanpa minyak dan di blend.

1kg tepung dicampur ngan 200gram gula halus. Cairkan minyak sapi. bila dah cairkan minyak sapi masukkan dalam bancuhan tepung tadi. lebih kurang setengah tin. Sebenarnya minyak sapi tu ikut kelembutan tepung tu tadi. Kalu dah lembab n lembut tepung tu maksudnya ok lah tu...
Kacang yang diblend tadi campurkan dengan sedikit gula halus supaya inti untuk biskut makmur tu ada rasa manisla...

Gentel tepung tu pastu masukkan inti kacang pastu bolehlah bentukkan biskut tu.. mak saya buat dalam bentuk diamond... susun dalam tray dan bakar! suhu 150° 
lebih kurang 35 minit. 


Biskut yang sedang membakarkan diri nya......

Biskut makmur yang diphoto gridkan....hehehe...dapatlah 2 balang... agak short jugak kuih tu sebab banyak masuk mulut cucu2 nya.....hehehe

Ahad kita sambung menggentel kuih lagi ye....

3 comments:

Queen said...

oo.. biskut yang org buat bentuk sampan la ape tu ye..

ieda immi said...

aduhh lamanya x singgah blog hanimmm .. hanim pun sunyii aje nie ekkee

mak aihh makmurr .. kuih tradisi nie .. sedap2 ... akak suke !

Mimy Hamid said...

sungguh rajin menguli ..biskut ni sy order je