Status

TQ coz sudi menjengah blog ni..

Aktiviti blogwalking tergendala sikit...Aktiviti blogwalking akan saya jalankan secara habis-habisan bila weeken jer..tunggu kedatangan saya tau...thanx korang...


Tuesday, October 25, 2011

Sambal tumis ikan bilis saya..

Sambal tumis ikan bilis saya....

 Ini kali pertama saya masak sambal tumis ikan bilis. Kalu sambal ikan bilis biasa tu pernah lah buat sekali tapi masa tu sentap sebab bila disambalkan ikan bilis tu keras n liat..terus sentap. Tak nak masak dah. hehehehe.

Lagipun asben saya tak berapa nak makan sambal ikan bilis ni tu sebab saya jarang masak ikan bilis ni. Kali ni saya buat sebab dah jatuh cinta ngan sambal tumis ikan bilis emak kawan saya punya. Dia bawak opis teruslah minta resepi.

Tapi tapi tapi...tak jadi uolls....saya masak dia kering macam pic kat atas tu..macam takde kuah. Saya agak ikan bilisnya banyak dari cili tulah jd kering. Tapi oklah, lepaslah..Kalu makan ngan roti memang sedap. Eh! terpuji diri sendiri pulak...heheheheee



 Dekat 2 jam ok saya masak sambal ni. Saya perlahan kan api lah sebab anak2 kejap nak mandi lah nak berak lah nak susu lah. Ngan abahnya tak nak pulak. Biasalah bila ibu  cuti, inilah masa nak buli ibu kannnnn.  Lagi satu tunggu lama sangat dia nak pecah minyak. Penat berkejar ke dapur nak intai sambal tumis ikan bilis ni.

Ni saya share cara memasaknya.

Goreng ikan bilis n lepas dah masak letak tepi. Lepas tu tumis bawang besar n bila dah masak letak kan cili kering yang di blend ngan bawang n belacan. Tunggu sampai pecah minyak n boleh letakkan air asam jawa. Agak2 dah masak letaklah garam n gula. Kalu nak letak bawang besar yang dah dihiris bolehlah letak n last sekali letak ikan bilis yang dah digoreng tadi. Siap!

Selamat mencuba!



Terima Kasih Kerana Sudi Membaca. Ketemu lagi BYE. TQ





    

16 comments:

atty's said...

salam hanim..bila lah nak rasa airtangan hanim nie..

ikan bilis tu makan ngn nasi panas sedapnya ..takpun cicah lempeng ke..

eis said...

oh sedapnya tengok..makasih sbb berkongsi resepi :)

Neeza.Areef said...

igt hanim masak smpai 2j sambal bilis tu sbb nk lada btl2 masak..upenya byk dugaan..hehe..sama lah..anak2 akak pn klu cuti tu konon2 nk masak tp tu lah..jap2 nk itu nk ini...ngn bibik pn x mo mintak2 dah..huhu..

btw..mmg npk menyelerakan sambal tumis ikan bilis tu..kena dgn telur dadar..pn cukup dahh..nasik panas2..fuhhhhhhhh...

Queen said...

sambal ikan bilis ke..sambal tumis ikan bilis ke..dapat kat yabangkejap je licin..sedap tak sedap belakang kira.. =p

dan die cuma tahu komplen kalauikanbilis tak sedap... jadi terpaksalah berkorban sikit beliikan bilis yg RM38/kilo....huhu...seb baik tak amik yg paling bagus..rm45/kilo..

mamyharraz said...

mmg bez kalau kita masak menjadi.

alaa hanim jgn putus asa..sbb masakan kita takkan sama dgn masakan org..entah2 org lain mkn lagi sedap mskan kita tu...kita je rasa biasa ;)

Deqna said...

makan ngan nasi lemak pun best nie...

hari tu kita pun sambal tumis nasi lemak hari tu pun balance dia saya buat makan cicah ngan roti.. memang sedap kan..

bonda dadif aka akish said...

cecah dgn ubi rebos..adelah sedapnye!

onniesham said...

fuhhh tergoda aiii.. makan ngan nasik lemak sedapnyaaaa. sy pon x brapa reti buat smbal ikan bilis. mesti ikan bilis tu jd liat. apsal yek?

wahida said...

kenapa aku tgk sedap je nok...pas tu tak nampak kering pun...huhu..

Mimy Hamid said...

sy penggemar sambal tumis...suka gegiler....kalau ada sambal je pun dah jadi..selera je makan..

Eri-chan said...

hanim; sambal u nampak awesome. i mahu some-some..heheh

IxoR@ said...

Merah sambal tu dah buat terliur dah.....

Sy selalu buat..... Ia yg sedap ada rasa manis2 sket...

Mkn dgn roti sedap... Lempeng sedap... Nasi putih sedap... Nasi lemak, lagi la sedap... Hehhe...

lizz said...

ummp memang nampak sedap sangat...meletup ...terliur sangat

ieda said...

sedapnya dikkk
merah menyala tuuu .. pedas tak dik
kalau anak2 akak nie tgk merah2 mcm nie semua kerut2 muke huuhu

ps : akak punn miss hanim .. dah lama x masuk kann :) miss dicha jugaaaaaaaaaa

makdara TERdiva said...

bila2 leh la kita jumpa & buat port luck, pastu anim masak ikan bilis ni..hehe :)

Pepel BoNda AmaNi said...

makan roti ngan sambal bilis pun sodap kan...