Status

TQ coz sudi menjengah blog ni..

Aktiviti blogwalking tergendala sikit...Aktiviti blogwalking akan saya jalankan secara habis-habisan bila weeken jer..tunggu kedatangan saya tau...thanx korang...


Monday, September 19, 2011

Sambal ikan mak mertua saya

 Kalu ada yang ingat ada n3 saya sebelum ni masa bulan puasa, saya ada cakap yang saya sangat suka sambal ikan mak mertua saya. Dornag panggil sambal tumis ikan atau masak cabei/cabai!. Paling saya suka haruslah sambal tumis ikan keli. Pergh.....sedap n teringat-teringat sampai sekarang.

Bila balik kampung masa raya ari tu memang MIL saya dah taulah apa nak isi tembolok menantu dia ni...hehehehee.
 
 Nilah keli masak cabai tu. Slurp slurp!..lapor!!!!!!
 
Masak cabai dalam kuali. Rasenya kalu bagi satu kuali ni saya ratah memang konpom licin lah..Tengok badan lah kan...hehehehee
Kalu benda yang sedap tu kita letak banyak2 ye pic. Boleh sama-sama kita terliur.....





 Lagi satu nak share kalu kat umah MIL, kalu nak makan ikan bakar memang dia akan bakar secara tradisional yer. Tak mainlah bakar kat dapur gas. Macam pic kat bawah ni.

Kan....ce tengok cara bakar dia tu. Ok, mungkin ramai yang dah biasa tengok kot. Tapi masa saya mula kawin ngan asben rase macam kagum sbb sgt tradisonal sbb kat umak mak saya memang tak bakar mcm ni.

Ikan talapia bakar. Yang ikan kecik2 tu asben saya punya yelah dia kan tak makan ikan sungai. Kesian makan ikan kecik...hahahahaha
Ni lah lauk-lauk kampung yang dimasak oleh mak saya.   
 Itu sajer. Yang pasti saya rindukan lauk-lauk kampung itu. Eh! rindu lauk jer,  orangnya tak rindu ker? Haruslah rindu uollllsssssssss......

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca. Ketemu lagi BYE. TQ





    

17 comments:

bonda dadif aka akish said...

whoaaaa...ikn bakar...bakar cm tuh..mmg chare!

ieda said...

wah2 dikkk konpermmm lepas makan fengsan !! .. siap ada petai .. perghhh mantopss nie dikk
bukan hanim je akak punn kalau makan ghuper nie huhuuhuh fenghsan !!!

POSH76 said...

mmg terbaeklaa.....masakan kampung mmg sedap!!!!!!!!

mamyharraz said...

akk kalau balik lenggong mcmnilah tau hanim.menu yg sama suasana yg sama...sbb tu akk suka sgt balik kampung walau takde sapa2 kt rmh pusaka arwah opah tu~janji dpt balik kampung itu dah cukup gembira :)

lieyalatif said...

fuh terbaik laaaaa hanim...terliur lieya tgk hah...amik le resepi hanim...tepek le kat sini, boleh lieya try jugak......

Mimy Hamid said...

bestnya lauk kampung..terbaek...dah la bakat ikan tradisional...jarang nya jumpe....me fav too sambal ikan...sedap nyaaaaaaaaaaaaaaa

Dee said...

mcm husband dee lah..org kg tp tak mkn ikan sungai..tp masakan org kg mmg sedapkan..

nieda said...

mmg terbaiklah....time wat bbq je selalu bkr kaedah tradisional ni

Ya ALya said...

terliur ya yg dlm pntang ni......

atty's said...

rugikan org tak makan ikan besar..hihihihihii

Pepel BoNda AmaNi said...

lauk kampung memang mabeles kan.....

eis said...

MIL sy pun bakar ikan mcm tu. cicah dgn air asam wuuuu..best! sy klu MIL masak mknn kampung mmg automatik makan byk xD

onniesham said...

ikan keli sambal pon perebet sy. dapnyerrr

mak sy pon bakar ikan cam2. kat belakang umah ada kawasan sket..so leh la nk bakar2 cam2

win@momyShaneQeisha said...

wow, mmg terliur la ni hanim.ikan bakar tu...i like! kamiorang pun bakar macam tu kat kampung

IxoR@ said...

sedap! sy suka.. suka!

lauk kampung la terbaik, mkn pulak kat pangkin bawah pokok...

sedap sambal tu, selalu yg masak mcm ni nenek sy... suka!

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said...

waahh.. itu sume kesukaan saya juga,
ada ulam petai ghituuu.. sedappp...
tp sy x makan keli, ganti ngan sotong menarekkk tu...
suke airtangan mertua gak, wat lebihkureng pun sodappp.. =)=)

~izan~ said...

bakar mcm tu bau2 asap bagai tu yg g sedap tu..rajin sungguh MIL hanim...mmg terangkat la mkn mcm tu punya best. aduhh nyesal dtg sini mlm2,lapar hehe