Status

TQ coz sudi menjengah blog ni..

Aktiviti blogwalking tergendala sikit...Aktiviti blogwalking akan saya jalankan secara habis-habisan bila weeken jer..tunggu kedatangan saya tau...thanx korang...


Friday, October 15, 2010

Kesian Darissa, Ibu Minta Maaf...

Kan sebelum ni saya dah startkan Darissa makan solid food. Hari Khamis (7/10/2010) sampailah pada hari Rabu (13/10/10) Darissa tak berak-berak pun. Cube kira bape hari dia tak berak? Saya pun satu, lupe nak bagi dia jus limau ker supaya dia boleh senang berak. Lagipun Darissa pun takdelah meragam or perut dia rasa tegang or keras. Saya pun rilex jelah.


Terjadilah kisah sedih pada Rabu malam kul 10.30. Sebelum tu tengok dia macam meneran tapi tgk taik dia takdelah keluar pastu dia elok je main. Yelah kalu sayalah berak keras mesti bontot rase sakitkan tapi si darissa ni boleh plak main-main n gelak-gelak lagi ngan abang dia.

Pastu dia teran lagi saya tengok kat montot dia macam ada tai* sikit. Macam xleh nak kuar n still dia tak nangis. Pastu saya decide bawak jugak pegi Klinik sebab takut tengah malam kang dia meragam2. Nasib klinik yang biasa kami pegi tu bukak sampai kul 12 tgh malam.

Sempat tu dia nak meniarap. Macam tak sakit.

Doktor terus masukkan ubat kat dalam punggung dia. Enema namanya. Dari situlah dia punya menjerit macam nak tercabut bumbung klinik tu! Sian sangat. Darissa nangis tapi tak kuar air mata. Macam mana tu? Doktor tak bagi balik sebab dia nak tengok darissa berak macam mana.

Masa tengah masukkan ubat kat montot dia. Tengah melalak sakan.

Ubat ni lah, Enema. Dalam tu ada air. Masukkan dalam lubang muntut pastu picit air dalam tu.

Darissa teran tapi tetap tak berak. Last-last doktor tolong dia berak. Kangkang kan dia macam kita nak beranak tu, pastu kat punggung dia tu renggangkan or naikkan sikit. Mengigil2 dia teran..Tak sanggup tengok dia macam tu. Darissa nangis ibu dia pun nangis jugak...hu hu hu


Sedih sangat n rase bersalah sangat kat dia. Yelah leka sangat kami nie. Akhirnya kuarlah tai* yang keras tu. Sian dia, sampai merah-merah buntut dia. Mesti pedih! Tapi yang peliknya takde plak air mata darissa mengali-ngalir kuar. Yang kuat jeritan dia jer. Air mata ada tapi bergenang jer. Nampaklah berair mata dia.


Doktor kata Darissa ni kuat budaknya. Jenis tahan sakit. Bila dah cuci-cuci semua dia diam dah. Mungkin dah lega sikit kot. Balik tu doc bekalkan ubat minum. N bila balik umah cuci-cuci lagi buntut dia. Dia sambung plak main-main lagi tak mau tido. Sibuk gelak-gelak n guling-guling atas katil. Pastu dia berak lagi tapi jenis cair punya pun dia menjerit jugak. Mungkin dia fobia kut. Yelah buntut dia kan sakit n pedih.


Lesson pada saya takmo amik kesempatan di atas kebaikan perangai darissa tu. Yelah yang saya tau baby2 ni kalu sakit mesti dia meragam, nangis-nangis tak boleh tido n tak nak susu. Tapi sebab Darisa tak ciri-ciri macam tu, tu yang buat saya leka tu. Melainkan kalu dia demam saya taulah kan simptom-simptom dia.

Doc pesan lepas ni kalu dia tak berak dalam 2 ari kene bagi ubat tu. Tapi saya taknaklah dia bergantung sangat pada ubat sebab tak elokkan. Saya akan bagi dia jus buah limau , jus prune n betik untuk membantu sistem pelawasan dia.


Ibu n abah minta maaf yer Darissa sayang. Lenkali ibu janji ibu tak buat lagi. Promise!!!!
Budak yang susah nak berak

Minta maaf kalu kawan-kawan rasa geli ker kalu saya cerita-cerita pasal nie. Tapi ketahuilah niat saya cume nak share n sebagai pengajaran jangan ikut macam saya ni yang terlalu sangat leka.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca. Ketemu lagi BYE. TQ




19 comments:

atty's said...

darissa budaknya kuat..sbb tu dia tak meragam..
takpe hanim..lepas ni kena kasi minum air lebih ke..lepas makan ..atau buat cair skit .foodnya

zack_blossom said...

ala siannye darissa...sy pun sedih gak...teringat penah tgk ank buah sy mengigil2 mse meneran tu..mesti sakit muntut die...baik je darissa xnk susahkan ibu die..tu yg x meragam even xleh eek pun...

mamyharraz said...

hanim~anak sy juga ada masalah yg sama mcm darissa even dah 2 tahun.
dan ubat yg sama hugak sy gunakan bila dia susah nak buyak :P

...jgn salah kan diri ok..kadang kita tak sangka benda2 mcm ni boleh jadi besar :)

LotsOfLove-Pearls said...

babe...
saya pun jenis xleh nengok baby kesakitan... tak tahan woo.. cian.
rasa mcm nk ikit nangis gak..

pas ni bolehlah Darissa minum jus buah.. pasti lawas dia buang air nnt.

mrs.ecam said...

ouhhh ank aku klu x leh ber** pong aku bg obat tu...picit skali pastu terus la kuo isi perot die...mmg kesian klu die sembelit...salu klu ank sembelit aku urut2 perot ank aku n tlg die kangkangkn kaki cam doc buat kt darissa tu smbil bg smngat terann terann...eh cam kt ms nk bslin dl jek ek...kui3

rasp said...

kesiannya kat darissa...
sib baik she is a strong girl kan...
takpe, we learn from our mistakes kannn...

A.I said...

siannye budak tomei ni..

kalau kau nk tau, Angah dulu pon sama cam Darissa. Susah nk berak. So, 2 hari sekali mmg kene jolokkan ubat tu kt bontot. Dah tu, tiap kali berak, mmg mcm beranak. kene tolong keluarkan taik tu. jenoh tau. time blk kg, sume cam pelik je bila aku 'berakkan' angah. sib bek la dah besar dia dah tak sembelit lagi..huhuhu

♥♥syahadah♥♥ said...

sembelit ek..
sakit klu tak boleh yak yak ni..
tp bagus jugak lah mama nya gi klinik..tp tak elok gak ubat ni sebenarnya.. elok gak kita kasi dia ubat tradisional bak kata hanim tu kan

Sham Ummi Echa said...

alahai siannyer darissa. lama tu dia x mmbuang. skali mmbuang mesti la sakit. kita yg dah tua ni pon kalo kena cam2 rasa sakit kan. tp bagus darissa ni dia jenis kuat dan tahan sakit. moga pasni darissa dpt mmbuang spt sediakala. hehe

makdara TERdiva said...

budak pun sakit apatah lagi kita..

huhu..teringat time sembelit masa lepas beranak...terus jd fobia nak beranak lg.. :)

POSH76 said...

apa lak nak gelinyer mende2 ni harus dishare..alahai cian dia mesti sakit tu...

Zakiyah Zainon said...

lahaiii..kesiannnya darissa..
anak saya yang sulung dulu mcam tu jugak..dah bagi jus limau tapi ada satu masa tu tak berak 5 hari, beli benda alah tu le..saya panggil ubat tembak..tembak separuh je masuk bobt*t...lepas tu dia punya melalak sambil tendang2...sakit perut sebab cecair tu hancurkan najis..
dah besar ni sejak diaperless, pun dia 4-5 hari baru berak...dia punya bauu adoiiiiii!

eynda said...

Alaaa...cian Darissa...paham sangat sebab hannah dulu selalu sembelit...memang akak pun dah bergenang air mata tengok dia meneran tak keluar apa...dah macam nak bersalin gaya dia...apa-apa pun Darissa kuat semangat...cepat je pulih balik...good girl :-)

ieda said...

ya allah siann darissa .. ermm memang sembelit tuu kasihan budak kecik kalau sembelit .. kita leh lagi makan ubat .. ermm budak kecik nie tahu nangis jer lahh

kalau akak ada situ mauu akak pun sama nangis huhu sedih x leh tgk budak nangis beria nie .. ati mudah tersentuh ..

hermm hati2 lain kali .. x per pengajaran supaya kita x leka lagikannn :))

Dee said...

sembelit? sian sis..dee pun menangis kalo kena..rasa mcm nk beranak..sbb dee x penah rasa sakit beranak..dua2 kenit tu c-zer..tp dee dpt bygkan sakitnya darissa..next time byk bg air kosong n lembutkan sket solid food dia sis..

win@momyShaneQeisha said...

kesian darissa, saya pun sama,kalau tgok anak nangis dlm kesakitan..saya pun menangis.
*hanim blh juga bagi dia pisang@milna rusk.lembutkan ckit solid food n bnykan minum air masak

mekchu said...

apa nak geli lak.. tp mmg kesian kalo tgk anak teran nak berak.. part muka merah tu yg terpaling sedih..

Ain said...

tengok ubat montot tu teringat kat sarah....

ubat tu jer la jalan terakhir kalau anak berhari2 tak berak...

sarah dulu pun nangis jugak kalau ain nak masukkan ubat tu, mungkin geli dan tak selesa...

alhamdulillah, sejak duk taska permata ni, setiap hari sarah mesti berak. kalau dulu 3-4 hari baru la dia nak membuang....

huhuhu...

Redbloodsnow said...

zie bc sambil imagin. sian arr rissa nim. mmg jenis tahan sakit ar rissa nih.

sakit wooo berak keras. dan dan lg kene cucok bontot gtue. mahunyer x meraung rissa....:(

tp tgk muke rissa yg last tuh...eeee geram. comel!