Status

TQ coz sudi menjengah blog ni..

Aktiviti blogwalking tergendala sikit...Aktiviti blogwalking akan saya jalankan secara habis-habisan bila weeken jer..tunggu kedatangan saya tau...thanx korang...


Wednesday, September 29, 2010

Darissa berkunyit

Semalam petang lepas amik Darissa saya tengok dia macam selsema.Tapi selsema manja-manja gitu. Baru semalam baca pasal pakwe dia (kelassss...baby2 pun dah ada pakwe he he he ) demam n selsema.

Pastu teringat petua CIK LINN untuk baby yang selsema nie. Petuanya DISINI

Guna kunyit hidup sapukan kat hidungnya. Sebelum ni yang saya tau calit je kunyith idup kat hidung dan dahi, tapi petua CIK LINN nie kata tumbuk halus kunyit idup n air dia sapukan di hidung baby. Semalam cubelah. Pekat ok air kunyit tu. Risau plak macam memakan masa lama untuk hilangkan kuning tu. Alhamdulilla, lena jugak dia tido semalam.

~Hai! saya Darisa berkunyit.~

Selain tu saya pakai penyedut hingus nie. Apa ntah nama dia. Lupa!.

Tapi lebih senang saya sendiri sedut hidung dia. Minta maaf lah kalu yang geli yer. Tapi saya tak geli sebab baby kan, bukan kotor pun. Lagi pun anak sendiri. Danish dulu sampai baerapa tahun saya sedut hingus dia. Lepas dia dah pandai buang hingus sendiri saya tak sedut dah.

Petua sedut sendiri hidung anak ni babysitter danish dulu yang bagi. Memang cepat hilang selsema anak. Tapi lepas tu ibu dia sendiri sakit tekak, selsema n batuk. Takpelah saya rela saya yang sakit dari dorang sebab kita dah besar pandai nak kawal sakit kita ni. Yang baby tu yang payah kalu kurang sihat ni.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca. Ketemu lagi BYE. TQ




12 comments:

☆ lieya latif ☆ said...

lieya pun dulu gune petua ni...mmg berkesan.....tapi tu ar kuningnye yg tak tahan melekat tu heheeheheh..

lieya pun dulu sedut sendiri....baru puas...kalo pakai penyedut tu mcm tak abis jek semua disedut heeheheh

nieda said...

tq for sharing info psl kunyit ni..

anak sendiri mesti kita sanggup sedut sendiri

Softtouch [Hanim] said...

nieda: tp kan nieda, muza pernah dgr ade org xsanggup sedut idung anak dia..kesian anak dia tu..

zack_blossom said...

ala sweetnye sedutkan hingus darissa...kakak sy yg agi sorang pun camtu gak...biar diri sendiri sakit, janji anak2 sihat...=)

POSH76 said...

kalau anak sendiri nak geli apa...ni kalu cuba kat org dewasa jalan ker...ala2 bercahaya2 muka sikecik ni..hehe

Softtouch [Hanim] said...

posh:xtaulah yer..xpernah cube plak kunyit2 ni kat idung sndiri..cube sis try pastu buat review yer..

♥♥syahadah♥♥ said...

kunyit tu kalau akak bukan calit..dengan hampah2 akak letak kat situ..hahaha

dotblogspotdotkom said...

tengah flu nih.... blh la try petua nih.... huhuhuuh

az rina a.k.a jaijina said...

salam singgah..

anak saya kalau nk sedut aje dia dah nangis²..belom pon masuk lam idom, dah teriak, huhu..susah tau..

jom memeriahkan lagi contest saya http://jaijina.blogspot.com/2010/09/comei-lotte-contest-by-jaijina.html

luahfikiran said...

SALAM,
TENGOK TU, KASIH IBU KEPADA ANAK. LF DOAKAN ANAK KEMBALI SIHAT DAN CERIA

Azmiezas said...

OOO..mcm gitu ye petuanya..akak pun dah lupa..hehehe..

Redbloodsnow said...

petua yg hebat yang! byk kan khasiat kunyit nih kan kan... :)