Status

TQ coz sudi menjengah blog ni..

Aktiviti blogwalking tergendala sikit...Aktiviti blogwalking akan saya jalankan secara habis-habisan bila weeken jer..tunggu kedatangan saya tau...thanx korang...


Tuesday, May 11, 2010

Detik2 kelahiran Nur Mia Darissa

Kt cni sy nak berkongsi sikit detik2 kelahiran anak ke2 saya tu....

9hb Mei...Siang..
Dah berjanji ngan Danish saya n abah dia akan teman dia keesokan harinya (10 Mei) ke Hari Sukan tadikanya pyang diadakan diadang Rubber Research Institute (RRI.).Saya sangat excited sbb nak teman dia sangat2..mesti meriah...

Petangnya plak, mak abah n nenek sy datang umah n tido umah saya...

10 Mei 2010-2.25 am...
Nak pegi toilet sbb rase macam nak kencing..bangun jer dari tmpat tido terus air ketuban keluar..aik bb ni mcm tau2 jer nenek dia ada kat umah..Pndai anak ibu..Nasib baik mak sy ada kat umah, bolehlah tgk kan adik sementara saya pegi hospital n sy agak sy akan di tahan wad sbb tanda dah kuar..Dalam hati, kesian adik ibu tak dpt join di Hari Sukan nya..Kecewa sangat hati sya masa tu.

Sebelum bertolak , mak sempat rebuskan saya telur separuh masak n air milo..mak kata supaya ada energy masa nak meneran nnti. Sebelum bertolak sempatlah minta maaf ngan mak, abah, nenek

10 Mei 2010 -3.20am
Sampai hospital selayang n terus ke tempat bersalin. Cek2 jantung bb, boleh plak bb tgh tido sbb bacaan nadi dia setara jer, doc ckp bacaan xcantik sgt.puaslah nurse2 tu gerakkan dia..n cek bukaan dah 3 cm n doc decide terus ker labour room. Sangat terkejut , sbb ingatkan masuk wad dulu ni terus2 dia tolak sy ke labour room.

10 Mei 2010-4.30am
Masuklah sy ke labour room. Asben sy pun masuk skali. Minta maaflah semua, halalkan semua makan minum. Sempat lagi bincang2 ngan asben suh minta tolong Pengetua Tadika Danish amik dia kat umah untuk bawak dia pegi ke Hari Sukan

Masukkan air, still saya takde contraction n bb masih tido lagi...Cume lenguh2 pinggang jer.

10 Mei 2010 - 6.00 am
Kol pengetua minta tolong amikkan danish kat umah. N mak saya pun bersiap untuk ke hospital ganti tmpat asben saya sebab saya suruh dia teman adik masa hari sukannya. Takkanlah adik sorang2 masa sukan nanti, kesian. N masa ni jugak nurse cakap kul 6.30 nanti akan dimasukkan ubat tapi rupenya macam botol drip air tu supaya saya rase lebih contraction n untuk mempercepatkan proses kelahiran.

10 Mei 2010-6.30am
Masuklah saya ubat tu..xlama pas tu dah terasa contraction tapi masih boleh control lagi. Datang doc cek bukaa dah 4 cm. Lepas tu tu terus tak ingat pukul bape dia cek bukaan.

Dalam kul 7 leboh kot cek lagi terus bukaan 6cm. Dalam hati gembiralah sebab rase sekejap jer dah 6cm. Tak bape sakit lagi..tapi bukaan dari 6cm ke 8cm tu sakit makin kerap.

Tiba2 rase nak kencing, mintak izin nurse nak ker toilet. Ala toilet kat tepi katil jer. Sedapnya dapat berdiri. Bila contraction tu datang tak sesakit masa kita duk baring jer.. Saya mintak nak berdiri jer tapi nurse/bidan tak kasi sebab dia nak pantau jantung bb (CTG kan kene letak kat perutkan)

Bila contraction tu datang saya macam meneran sikit sbb sakit sangat . Rase mcm nak terberak pun ade. Doc cakap kalu rase macam nak terberak lagi bagi tau dia. Doc inject ubat tahan sakit bagi kita ngantuk tu tapi xdenye rase mengantuk sebab asyik dok tahan sakit jer.

10 Mei 2010- 8.00++ am.
Mak saya pun sampai tukar shift ngan asben..Masa tu plak saya dah rase sakit saaaangat..Macam dah nak kuar dah bb tu..rase nak terberak sangat2...Doc cek bukaan dah 10 cm, boleh nak deliver dah..ramai jgk yang nak menyambut bb ni..2 doc pelatih, 1 doc senior, 2 bidan..n masa tu mak sy pun smpai n smpai masanya dah boleh deliver..doc n bidan sangat membantu masa proses meneran tu. 4 kali teran kot baru bb kuar..

10 Mei 2010 - 8.42am
Alhamdulillah, lahirlah puteri kami tepat jam 8.42am dengan berat 2.17kg..Bila doc angkat dia nmpaklah sy belahan burger bb tu.. Seronok sangat2..ilang rase sakit n penat..bidan letak bb atas dada saya sekejap...alahai keciknya anak ibu...Pastu bb dibersihkan n saya pun kene jahit....

Bila dah selesai semua saya rase sangat bersemangat..rase tak letih langsung..lupe nak ckp masa dlm labour room saya ada bawak air selusuh. Air tu jelah saya minum kalu sy haus masa contraction tu..

Saya beryukur sangat2 sebab kelahiran anak ke2 ni di permudahkan oleh Allah. Rase beza sangat masa lahirkan adik dulu. Masa adik dulu 4 jam saya rase sakit tapi yang no2 nie 2 jam jer rase sakit. Sebenarnya memang saya terasa sakit sangat tapi sakit yang masih boleh control. Di harapkan biarlah proses membesarkan Nur Mia Darissa ni dipermudahkan jugak. Biarlah dia sihat2 hendaknya..Jadi seorang yang bijak pandai...

Itu sajelah cerita detik2 saya bersalin tu. Minta maaflah kalu ceritanya agak kelam kabut n tak tersusun sebab saya bukanlah seorang yg pndai bercerita..he he he..

P/s:Sory.. gambar pic bb masa baru lahir kat dalam handphone tak dapat nak transfer sebab cable kat opis..yang ada satu jer amik kat FB..nnti2 saya upload yer.

Beberapa jam selepas dilahirkan

Ketemu lagi BYE. TQ

14 comments:

sI tEDI said...

tuelah, selalu org cakapkan, sakit besalin akan hilang bila kita nampka muka baby.. he he he he

☆ lieya latif ☆ said...

syukur.....leiya bace pun seronok...
allah permudahkan kelahiran puteri ke2 ni tuk hanim...syukur kan....tu laaa...lain anak lain sakitnyer......

kebetulan yg terjadi pun best...mak hanim ade kat umah baru laa tande2 nak bersalin ade kan...senang camtu...tak kelam kabut sape nak jage danish.....

semoga mia akan terus menjadi anak yg senang di jaga...amin!~~

Jasfyra said...

syukur semuanya selamat..betul tu, bila nampak je baby,ilang suma rasa sakit kan..

Azmiezas said...

Tahniah sekali lagi..

N akak suka baca cite ni,..boleh mengingatkan akak macam mana rasa bersalin dulu tu..seramm n takut semuanya ada kan..

eynda said...

Syukur senang sangat Hanim bersalin...baby Darissa sangat comel :-)

Watierman, rmanbkr said...

Tahniah Hanim...wah dah bertambah cucu Tok Mama....Mia sayang...nanti ajak Mama datang jenguk Tok mama kat penang ya!....Tahniah Hanim....ish....Reena pun dah almost 12 tahun...dah lupa betoi rasa sakit tu cam mana...tolong jangan percaya....tak kan lupa punyalah!!!Cuma terleka bila tengok pada mata dan rupa paras baby kita tu kan!!!....Sukanya dengan nama "Mia" tu!

atty's said...

congrats hanim...
baby comey ..nama pun sedap..takecare ye.

Softtouch [Hanim] said...

tedi: betul tedi..tang nk kuarkan bb tu je sakit lepas kuar..lega sangat

lieya:alhamdulillah lieya Allah permudahkan..TQ

jasfyra:betul fetty,ilang semua sakit,rase nk lompat2 jer

azmiezass:tq kak. pngalaman tu mana boleh lupekan

eynda: tq sis..Alhamdulillah

watierman : ok boleh jer nk pg Penang. Sy suka penang tau. Kak Watie, pngalaman bersalin nie mana boleh lupe, smpai mati pun ingat..

POSH76 said...

bessnyer experience camni & dapat tips sikit...alhamdullilah sis yang penting semuanyer selamat & dipermudahkan...

Redbloodsnow said...

eeee comelll nyerrrr!!! tuh die anak buah zie..hehehe. cium die utk zie ea anim :)

Sham Ummi Echa said...

alhamdulillah semuanya dipermudahkan.. pas2 tambah hepi sbb impian nk dpt bb girl dah trcapai.. besnyer... hrp2 sy dpt la bb boy nnti

SyuQ said...

sebak baca entry muza yang ini. prosess kelahiran bknlah satu proses yg mudah... mudah2an darissa membesar menjadi anak yang solehah n taat pada ibu dan abahnya...

nieda said...

alhamdulillah, senang aje proses bersalin darissa kali ni..tahniah muza

Naff said...

Tahniah Hanim, selamat melahirkan bby gel yg cumil!! seram juga baca detik2 melahirkan..tak dapat nak bayangkan saat saya pula...alamak aii camana la nak deliver 1st bby nih berdebar!!