Status

TQ coz sudi menjengah blog ni..

Aktiviti blogwalking tergendala sikit...Aktiviti blogwalking akan saya jalankan secara habis-habisan bila weeken jer..tunggu kedatangan saya tau...thanx korang...


Saturday, June 20, 2009

Sotong goreng tepung ke cucur sotong?

Aku selalu konfius kan pasal nama menu..he he he.. Ari tu mee kungfu or mee sup kicap. Ade satu hari tu aku tengok peti ais ade sikit sotong. Rase mcm dah lama beli tapi tak termasak. Asben aku kan tak mkn udang sotong nie. Aku cubelah buat sotong goreng tepung [STG]. Aku teringin nak buat STG ni yang macam kat kedai punya. Ala dia gelembung sket. Banyak tepung lah. Aku cubelah. Selalu buat mesti tak jadi..Tapi belasah jelah makan sebab yang makan aku n acik jer.

See macam cucur kan..Tepung jer lebih. Sotong nya cenonet jer..Tapi sotong tu mcm kenyal/keras sket. Mungkin terlalu lama dalam freezer. Tepung tu aku bancuh macam buat cucur tu. Tepung gandum, tepung jagung , baking powder sikit, garam n air. Bancuh kannyer. Bila dah sebati baru aku letak sotong dalam nyer. Gaulkan lag. Pastu bolehlah goreng satu2..

K itu saje. Ketemu lagi BYE

9 comments:

Mama-Danish & Sarah said...

slalunya kalau sotong celup tepung, ain masak pakai tepung beras. pastu letakkan jugak sedikit kapur makan. macam nak buat goreng pisang tu... kalau tak nak sotong tu kenyal plak, kena ketuk-ketuk dulu sotong tu sebelum potong.... yg ni mak ain yg ngajor....hikhik

mama idzareef said...

adeiii rajin betul mama yg sorang ni masak2...

nieda said...

rajinnya muza masak..kalau mak mertua nida dia taruk tepung beras ngan telur sikit..sedap...nida penah cuba skali jer, tobat takmo buat lagi..sotong tu bantai meletup terpelanting dari kuali...fuh semangat...hahaha org x pandai masak mcm tulah...hehe

Mama-Danish & Sarah said...

lagi satu petua...kalau tak nak sotong meletup dlm kuali, kena buat kulit sotong tu dulu. dalam kulit sotong tu sbnrnya ada air, sbb tu dia meletup waktu digoreng...

Softtouch [Hanim] said...

mama danish & sarah : tq petua tu. akan sy cube nnti.

Nieda : pun pakai tepung beras jugak yer. Dia meletup ke nieda?takut la plak. Sbb muza goreng xde plak meletupnyer..

Softtouch [Hanim] said...

mama idzareef : rajin? xlah rajin sgt..biasa2 jer

☆ lieya latif ☆ said...

eh pada lieya dah jadik tu hanim...dah kecur tgk tu....hihih i hi

ha'ah lieya selalu verangan nak buat cam kat kedai tu.....tapi tu laa lieya ni lebih pada malas h hihihi

Softtouch [Hanim] said...

lieya : tulah kan nak jugak mcm kedai punya manalah dptkan. Tgn pun lain2. :)

Asu said...

Rajinnya masak..kite suka la muza