Status

TQ coz sudi menjengah blog ni..

Aktiviti blogwalking tergendala sikit...Aktiviti blogwalking akan saya jalankan secara habis-habisan bila weeken jer..tunggu kedatangan saya tau...thanx korang...


Wednesday, June 10, 2009

Mee Kungfu ke Mee Sup Kicap?

Semalam aku masak mee kungfu. Sebenarnya dah lama plan nak buat tapi semalam baru dapat buat. 1st time ok n SEDAP .Itu yang asben cakap. Bukan puji diri sendiri. Sebenarnya aku tengok kat blog Na Shari tulah aku nak buat tu. N Na Shari link kan sekali resepinya kat SINI. Kat situ ade resepi lengkap dia. Tapi ade bahan2 nyer yang tak de, aku ubah suai sendiri. Tapi konfius kenape yer orang panggil mee kungfu? Tapi nama lain nya bagi aku, aku letak Mee Sup Kicap. Boleh?

Rupa mee yang dah digorengkan dengan kicap


Bahan2
Mee kuning [guna mihun pun boleh]
Kicap pekat
Ayam [kalu nak pakai seafood pun ok gak. Pakai ayam sbb asben xmakan seafood]
Fish Cake & fishball
Bawang merah & putih ditumbuk halus
Kiub ayam
Carrot, sawi, kubis
Telur 2 biji di pecah n kacaukan
Tepung jagung sikit n bancuh ngan air untuk pekatkan kuah

Cara Memasak
Mee tu dibasuh n toskan. Pastu letak minyak sikit n gorengkan mee. Letak kan kicap pekat n kacaukan bagi rata n nmpak hitam sket. Aku campurkan kicap manis sikit supaya mee tu ade rase manis2. Lepas dah rata angkat mee n ketepikan.

Untuk masak kuah plak. Tumiskan bwg putih n besar hingga garing. Masukkan ayam,fish cake n fish ball smpai bahan2 tu masak sket. Masukkan carrot sekali. Pastu masukkan air n tunggu air tu mendidih. Masukkan satu kiub ayam n garam. Raselah tau. Kalu kurang tambah mana yang patut. Masukkan telur n kacau kuah tu. Kalu nak pekat masukkan tepung jagung. Dah mendidih n semua bahan2 dah masak. Tutup api & hidang. Bila nak makan letak mee dalam mangkuk baru letak kuah tu tau. Refleks mee yang itam tu cantik jer bila kita tuang kuah. Nampak berwarna warni. he he he
K ketemu lagi BYE.

P/S : Kalu tak faham resepinya tanyalah yer.



11 comments:

Sasha said...

yay! menjadi jugak dia buat mee kungfu yea... agaknya ini makanan fav org yg lepas penat berlatih kungfu...

Na Shari said...

Wah...nampak sedap. Garnishing pun cantik...mesti lagi ramai nak buat mi Kungfu @ mi sup kicap ni... :)

Softtouch [Hanim] said...

Sasha & Na Shari : he he he. TQ..Dari anda ber2 jugak..

IxoR@ said...

Sy nak cuba....nak nak nak....

...kebetulan kt dalam peti ais ada mee....

ptg ni bole cuba masak utk dinner....

:D thank you....

Softtouch [Hanim] said...

Ixora : ok nanti publish yer..senang jer

Jasfyra said...

saya suka sgt mkn mihun kungfu..sedap kan muza.nanti nk try la..yummy

Softtouch [Hanim] said...

Jasfyra : cubela..anak2 mestu suka xpedas

neezareef said...

pndai masak la dia
klu kuey tiow tu lg kaw

Softtouch [Hanim] said...

neezareef : x lah pandai sgt. Kalu nk bg family makan bolehlah. Kalu buat u tuk orang acik sogan..he he he

Farasela said...

sedap le mee nie...bw le bekal...hehehehe...dah 2 hari tgk, baru nk komen..hehehe...

Asu said...

wahh sedapnye..nak skit muza...terliur plak nengok