Status

TQ coz sudi menjengah blog ni..

Aktiviti blogwalking tergendala sikit...Aktiviti blogwalking akan saya jalankan secara habis-habisan bila weeken jer..tunggu kedatangan saya tau...thanx korang...


Wednesday, June 3, 2009

Kembali Memasak

Dah lama tak masak. Minggu lepas tak masak. Aku balik lambat. Asben suh masak tapi bila balik lambat aku macam malas nak masak. Makan kat kedai or tapau jer. Adelah masak tapi masak yang ringan2 jer contoh macam goreng nugget ker fries ker kan. Isnin ari tu aku masak ayam sambal n sayur bendi tumis goreng jer. Layan pic yer.

Ayam Sambal

Bendi tumis goreng

Sebelum ni aku dah pernah letak resepi tapi aku letak jelah lagi yer.

Bahan2 untuk Ayam Masak Sambal
Beberapa ketul ayam
Cili kering yang dah di blend
Bawang besar n bawang putih dihiris
Halia sikit dihiris
Asam jawa sikit [kalu nak kuah banyak, banyakkan air asam jawa tu. Asam jawa jangan banyak sangat nanti jadi masak asam tumis plak]
garam n minyak

Cara memasak
Ayam digoreng tapi jangan sampai garing lepas dah goreng kuarkan minyak sikit untuk dimasak sambalnya. Masuk kan bawang n halia tumis sampai layu. Lepas tu masukkan cili n tumis sampai masak. Lepas nampak cili dah masak, masukkan air asam jawa sikit. Bagi dia menggelegak masuk kan garam. Lepas tu masukkan ayam tadi n biarkan dia lama sikit. Agak macam dah sebati tutup api n hidang.

Bahan2 untuk Masak Sayur plak
Bendi n carrot
Bawang besar n putih
Fish ball


Cara2nya
Masukkan bawang n tumis sampai layu. Dah layu masukkan fish ball n carrot. Agak2 dah masak sikit carrot tu masukkan bendi n kacau. Pastu masukkan garam. Kacau sampai sebati n tutup api n hidang.
K.Ketemu lagi BYE

8 comments:

Na Shari said...

Lepas ni kena rajin2 la masak...Biar suami makan hasil air tangan kita...

Hehehe...akak pun baru2 ni je rajin masak coz ada sorang blogger pesan, kalau suami makan hasil air tangan kita...insyaallah dia akan semakin sayang pada kita. :)

Softtouch [Hanim] said...

Na Shari : haah kak. TQ..Harap sampai akhir hayat lah dia sayang kita. Amin

mama idzareef said...

saya kalo main masak2 nih konpem faill..nak2 masak sambal yg paling senang dlm donia nie..totap fail! pesal ntah..walhal dh ikut sejibik2 resepi mak bg..mmg tgn bangku la bab masak2.. ;p

walopun tak pandai masak..harap somi terchenta tetap syg..aminnn...

Farasela said...

Suker tgk muza msk2...fara je yg x ngeti2 memsk...bkn apa...pakai dapur umah mak ni leceh...org tua byk komen..nanti fara dah msk umah baru, mesti fara byk post msk2 gak..nampak gambar je nanti...rasa nyer x tau le plak..tp yg pasti, muzanyer mmg best..sbb tgk ari2 memsk...dah terror...

☆ lieya latif ☆ said...

wah meriah betul....nampak sedap tuh...lieya mmg suke sayur bendi tak kire laaa masak ape pun....lieya ni lagi laaaa...kalo hari keje mmg tak masak, sabtu ahad jeklapun...tu pun tgk kalo ade kat umah ke tak....hu hu hu dah lame tak beli barang basah nieh...

Softtouch [Hanim] said...

mama idzareef : xpe,hubby mesti syg punya. xkan kecik punya hal dia xsyg kot.

farasela : ye ler org tua. nanti dah pindah umah baru mesti masak mcm muza. Memasak diumah baru sgt syok tau.

lieya : . Kalu takde kat umah, pun mmg sy x masak.

IxoR@ said...

Entri masakan ni memang hampeh kan!!!

Habis diet ku...semangat memasak kembali datang...

Nampak sedap, lagi2 tengahri ni amat la lapar...

SpiderJane said...

rajin hanim masak.....kak rima pun kena start masak sebab semalam baru gi buat marketing.....lama tak masak......malasnya rasa.....