Status

TQ coz sudi menjengah blog ni..

Aktiviti blogwalking tergendala sikit...Aktiviti blogwalking akan saya jalankan secara habis-habisan bila weeken jer..tunggu kedatangan saya tau...thanx korang...


Thursday, May 14, 2009

Masak masak n masak lagi

N3 ari ni nak letak pic masak semalam.Asben aku amik kesempatan oooo.Modal yang sama
'Boleh letak dalam blog'..Layankan ajer lah.I tak kisah.He he he..Masak di umah baru sangat syok ok... :P

Semalam aku masak ayam masak sambal n sayur kobis goreng letak kicap..Tak mau cite panjang layan pic je yer.

Resepinya [Nak ker?]

Bahan2 untuk Ayam Masak Sambal

Beberapa ketul ayam

Cili kering yang dah di blend

Bawang besar n bawang putih dihiris

Halia sikit dihiris

Asam jawa sikit [kalu nak kuah banyak, banyakkan air asam jawa tu. Asam jawa jangan banyak sangat nanti jadi masak asam tumis plak]

garam n minyak

Cara memasak

Ayam digoreng tapi jangan sampai garing lepas dah goreng kuarkan minyak sikit untuk dimasak sambalnya. Masuk kan bawang n halia tumis sampai layu. Lepas tu masukkan cili n tumis sampai masak. Lepas nampak cili dah masak, masukkan air asam jawa sikit. Bagi dia menggelegak masuk kan garam. Lepas tu masukkan ayam tadi n biarkan dia lama sikit. Agak macam dah sebati tutup api n hidang.

Bahan2 untuk Masak Sayur plak

Sayur kobis n carrot

Bawang besar n putih

Fish ball n Ikan bilis

Kicap n cili merah [Optional]

Cara2nya

Masukkan bawang n tumis sampai layu. Dah layu masukkan fish ball n ikan bilis n carrot. Agak2 dah masak sikit carrot tu masukkan kobis n kacau. Pastu masukkan kicap garam. Kacau sampai sebati n tutup api n hidang.

Itu sajer.Simple n senang..K ketemu lagi.BYE

6 comments:

IxoR@ said...

lately ni, sy tingin sangat nk masak ayam masak merah...tp belum ada kesempatan.

tgk gambar yg mama hanim masak je la dulu...lapar!

Softtouch [Hanim] said...

ye ker..pegilah cari ixora nanti kempunan kang.Kalu tau boleh sy jemput datang umah..he he he

LeenA said...

heehh simple tp bets kan...hubby kte kan muza lagi simple lagi dia suka..n dia plg suka..ikan goreng...:))

senangkan???

Softtouch [Hanim] said...

Leena : Alhamdulillah lah ina dapat hubby yg x cerewet.ikan goreng sedap tu makan ngan nasi panas pastu letak kicap..terangkat..he he he

Redbloodsnow said...

ayam merah tuh nampak nangis weh hanim oiiiiii...yummyyyy!!!

:P

Softtouch [Hanim] said...

Princess Red : Ye ker jadi nangis yer zie,Akhirnya menjadi jugak nangis. Blaja dari zie lah ni...